Οι ειδικοί
στη Θεωρητική!
 
Ακολουθήστε μας

Πανδημία και εκπαίδευση
101
post-template-default,single,single-post,postid-101,single-format-standard,stockholm-core-2.1.1,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-7.0,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_over_content,,qode_grid_1200,qode_menu_left,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive

Πανδημία και εκπαίδευση

Έντονος δημόσιος διάλογος έχει ξεσπάσει στη Γερμανία αναφορικά με τις συνέπειες που έχουν τα κλειστά σχολεία για τους μαθητές. Ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, ειδικά για τους «αδύναμους» μαθητές.

Να επαναλάβουν εθελοντικά την ίδια τάξη χωρίς να καταγραφεί όμως ότι έμειναν μετεξεταστέοι προτείνει ο Γερμανικός Σύνδεσμος Εκπαιδευτικών για τους «αδύναμους» μαθητές. «Υπάρχει μια ομάδα μαθητών που χρειάζεται επιπρόσθετο χρόνο», επισημαίνει ο πρόεδρος του συνδέσμου Χάιντς-Πέτερ Μάιντινγκερ προς την Tagesspiegel. Το αργότερο στις απολυτήριες εξετάσεις οι μαθητές αυτοί θα αποτύχουν, όπως εκτιμά. «Έτσι τα παιδιά αυτά θα φύγουν με λιγότερα εφόδια από το σχολείο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την μετέπειτα ζωή τους». Σύμφωνα με τον ίδιο, με ενδεχόμενη επανάληψη της τάξης, οι μαθητές αυτοί θα μπορούσαν να υποστηριχθούν πολύ στοχευμένα. Αντιθέτως, η αυτόματη προαγωγή στην επόμενη τάξη χωρίς μετεξεταστέους εν γένει για την τρέχουσα χρονιά συνιστά απλώς «αντιμετώπιση των συμπτωμάτων», λέει ο πρόεδρος του Γερμανικού Συνδέσμου Εκπαιδευτικών.

Την περασμένη Τρίτη η καγκελάριος Μέρκελ και οι πρωθυπουργοί των 16 ομόσπονδων κρατιδίων συμφώνησαν σε παράταση του απαγορευτικού, που έληγε κανονικά στις 31 Ιανουαρίου, καταρχάς μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου. Η σχετική απόφαση επιβλήθηκε περισσότερο από τους φόβους που εξέφρασαν ειδικοί για ενδεχόμενη ανεξέλεγκτη εξάπλωση του μεταλλαγμένου στελέχους του κορωνοϊού. Για τα σχολεία αυτό σημαίνει ότι αναστέλλεται εκ νέου η υποχρεωτική φυσική παρουσία των μαθητών στα σχολεία. Μεμονωμένα κρατίδια όμως -στα οποία και εμπίπτει η αρμοδιότητα των θεμάτων εκπαίδευσης- εξετάζουν το ενδεχόμενο να επιστρέψουν νωρίτερα στα θρανία τους, τουλάχιστον οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι μεγάλοι χαμένοι της πανδημίας

Η απόφαση να παραταθεί ουσιαστικά το κλείσιμο σχολείων και παιδικών σταθμών προκαλεί μέχρι στιγμής τις μεγαλύτερες αντιδράσεις στη Γερμανία, πυροδοτώντας έναν έντονο δημόσιο διάλογο. Σε περίπτωση που τα 16 κρατίδια υλοποιήσουν κατά γράμμα τις πρόσφατες αποφάσεις -που δεν θεωρείται βέβαιο- αυτό θα σημαίνει ότι σύντομα οι μαθητές θα μετρούν οκτώ συνολικά εβδομάδες απουσίας από τις σχολικές αίθουσες. H Γερμανική Συνομοσπονδία Συνδικάτων DGB προειδοποίησε για τις ολέθριες συνέπειες που ενδέχεται να έχουν οι αποφάσεις αυτές. «Το lockdown και το κλείσιμο των σχολείων πλήττουν ιδιαίτερα σκληρά εκείνους που θέλουν να ξεκινήσουν μετά το ερχόμενο καλοκαίρι την επαγγελματική εκπαίδευσή τους», επισημαίνει η αντιπρόεδρος της DGB Έλκε Χάνακ μιλώντας στις εφημερίδες του δημοσιογραφικού ομίλου Funke, προσθέτοντας: «Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος οι μαθητές με μέτρια απολυτήρια γυμνασίου και λυκείου να γίνουν οι μεγάλοι χαμένοι της κρίσης του κορωνοϊού».

Η ομοσπονδιακή υπουργός Παιδείας Άνγια Κάρλιτσεκ από την πλευρά της ζητά να προσφέρονται πρόσθετοι κύκλοι μαθημάτων για παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες. Η ίδια σημειώνει ότι ήδη το περασμένο καλοκαίρι σε πολλά κρατίδια υπήρχε στα απολυτήρια η σύσταση προς τους μαθητές να επισκεφτούν το καλοκαίρι λεγόμενα summer schools. «Πρότεινα στα κρατίδια να επαναλάβουμε τα προγράμματα αυτά στις διακοπές», τόνισε προς το Δημοσιογραφικό Δίκτυο Γερμανίας RND.

«Ψηφιακοί βοηθοί»;

Τον κίνδυνο να εξελιχθεί η πανδημία σε καταστροφή για την εκπαίδευση επισείει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ινστιτούτου της Γερμανικής Οικονομίας Μίχαελ Χούτερ. «Η Γερμανία εγκαταλείπει τα παιδιά που προέρχονται από οικογένειες με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο. Η επί εβδομάδες εξ αποστάσεως διδασκαλία επιδεινώνει τις κοινωνικές ανισότητες», εκτιμά ο οικονομολόγος σε δηλώσεις του στην Rheinische Post. Και προσθέτει: «Το άνοιγμα των σχολείων συνιστά πρωτίστως θέμα δικαιοσύνης. Τα δημοτικά έπρεπε να ανοίξουν την 1η Φεβρουαρίου ενώ για τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα έπρεπε να εισαχθούν βάρδιες».

Την στελέχωση των σχολείων με «ψηφιακούς βοηθούς» προτείνει την ίδια ώρα ο Γερμανικός Σύνδεσμος Φιλολόγων. «Οι ‘ψηφιακοί βοηθοί’ θα βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στην τηλεκπαίδευση αλλά και στην ενσωμάτωση ψηφιακών μέσων στα συμβατικά μαθήματα», λέει η πρόεδρος του συνδέσμου Σουζάνε Λιν-Κλίτσινγκ προς τις εφημερίδες του ομίλου Funke. Τέτοιες θέσεις υπάρχουν ήδη στα πανεπιστήμια.

Ούτα Βίνκχαους (dpa)

Επιμέλεια: Κώστας Συμεωνίδης

Δημήτρης Ξιφαράς

Δημήτρης Ξιφαράς

Απόφοιτος της Βαρβακείου Προτύπου Σχολής (1984) και πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (1989) με ειδίκευση στην Ιστορία. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά. Διδάσκει στην ιδιωτική εκπαίδευση από το 1990. Κατά την περίοδο 1998-2002 δίδαξε στο Λύκειο του Κολλεγίου Αθηνών. Έχει γράψει (μαζί με την καθηγήτρια του Παντείου πανεπιστημίου Ευαγγελία Λούβη) το σχολικό βιβλίο Ιστορίας που διδάσκεται στην Γ΄ Γυμνασίου (Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, α΄ έκδοση 2007). Ειδικεύεται στη διδασκαλία των Νέων Ελληνικών (Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία) και της Ιστορίας.